De voorbereiding

23 mei 2009 - Drunen, Nederland

Goed, morgen is het zover: mijn vertrek naar de Verenigde Staten van Amerika. Maar hoe is het allemaal zo ver gekomen? Voor de geïnteresseerde liefhebber wil ik daar graag iets over vertellen - al is het maar om de tijd de doden, voordat ik over een kleine 12 uur weg moet.

Zomer 2008. Studeren in het buitenland...wie heeft er niet over nagedacht? Al een tijdje was ik me aan het oriënteren om een periode van studie in het buitenland te gaan doen. Vele uren heb ik doorgebracht op verscheidene onderdelen van onze universitaire website, en kwam op een gegeven ogenblik een interessante link tegen naar de University of California, die op 3 locaties (het is een vrij grote universiteit) zomercursussen aanbood: LA, San Diego en Berkeley. Toen ik de vakkenlijst van Berkeley bekeek was ik direct geïnteresseerd. Maar ik liet het idee nog een tijdje sudderen in mijn achterhoofd.

Najaar 2008. Het idee was nu wel onderhand gaar en ik moest een knoop gaan doorhakken. Punt is dat zo'n zomeruniversiteit aan de University of California erg flexibel is. Je kunt 3 weken, 6 weken, 8 weken, 10 weken en 2x6 dus 12 weken! Mogelijkheden te over. Aangezien vliegticket en de vaste inschrijfkosten mij voor 6 weken nogal duur leken, besloot ik maar om 12 weken te gaan. Dat is meer waar voor je geld per week :). Via geschuif met vakken in mijn Nijmeegse studie(s) bleek het nog te gaan ook zonder al te veel studievertraging op te lopen.

Februari 2009. De definitieve inschrijving was gedaan! Ik heb me ingeschreven voor 4 vakken, ieder van 3 zgn. credits, de Amerikaanse equivalent van ECTS, studiepunten dus. De vakken voor de eerste periode van 6 weken zijn Marketing en Investments, voor de twee periode International Trade en Financial Information Analysis. Ja ik weet het, die laatste klinkt erg saai.

Maart 2009. Een studie in de VS is niet goedkoop, maar gelukkig kent de Radboud Universiteit een aantal organen waar je als student met de pet langs kunt, als het om buitenland-beurzen gaat. Zowel bij de faculteit van de Managementwetenschappen, als bij het SNUF (het algemene subsidiefonds van de RU) heb ik een aanvraag gedaan voor subsidie...maar zou ik die ook krijgen?

April 2009. Vanaf deze periode werd het wat drukker. Zo moest ik mijn contract voor huisvesting opsturen. Ik ga 3 maanden in het International House op de campus wonen, waar naar het schijnt allerlei verschillende nationaliteiten opgehoopt zitten. Ik heb een double room - dat scheelt aanzienlijk in kosten - dus ik hoop dat ik een beetje een relaxte roomie heb. Ook heb ik in deze periode mijn visumaanvraag geregeld. Met een uit de VS opgestuurd formulier, moet je zelf de nodige formulieren in gaan vullen en deze vervolgens persoonlijk gaan afgeven bij het US Consulate in Amsterdam. Bovendien moet je komen toelichten waarom je de VS in wilt. Ik had op allerlei kritische vragen gerekend, maar na 2 vragen stond ik alweer buiten. Wel met een visum gelukkig.

Begin mei 2009. Goed nieuws! Ik heb zowel van het Nijmeegse subsidiefonds SNUF als van de faculteit een beurs gekregen voor mijn reis! Dit is een aanzienlijke tegemoetkoming in kosten en ben beide hiervoor dan ook erg dankbaar. Het toont dat de Radboud Universiteit in haar "drang naar Internationalisering" daad bij het woord voegt!

Eind mei 2009. Alles is zo ongeveer geregeld, het is nu met name wachten op de dag van vertrek! Met een aantal andere Berkeley-gangers uit Nederland zijn we nog wat wezen eten in A'dam, om gezellig wat ervaringen te delen. Verder heb ik veel gegoogled om een sfeerimpressie van California te krijgen. En een huisgenoot van me, Antoine, heeft aan zijn bezoek aan de States vorige zomer een aanzienlijke collectie munten overgehouden. Met name de Quarters (kwartjes, 25 dollarcents) zijn gaaf, aangezien iedere staat zijn eigen Quarter heeft. Je kunt er dus 50 sparen! En ze gaan er ook van de territoria (zoals Puerto Rico en Washington D.C.) en de Nationale Parken uitbrengen. Maar goed, een leuke manier om in de reisstemming te komen!

1. Laura Jehee:
    Hey Maurice,

Wow, voor jou is het al zover! Ik wil je alvast heel veel plezier en succes toe wensen. Leuk om je voorbereiding te lezen. Ik zou willen dat ik bij mijn uni ook met de pet langs kan. Over ruim een maand kom ik ook jouw kant op. Tot dan!

Groetjes,

Laura
  2. Martijn v Spaandonk:
    Mausioooo,

laat ik dan de 2e zijn die op je weblog reageert! Op dit moment hang je waarschijnlijk verveeld rond op Heathrow-airport... maar ja dat hoort er bij he en mag de pret niet drukken!
    Nogmaals veel fun in the states en ik ga je weblog natuurlijk regelmatig bijhouden!
    Enjoy en see ya!

Tinus
  3. Malou:
    24 mei 2009
    Hi! Nu duurt het nog langer voor ik je weer zie...:-)
    Veel plezier! Liefs vanuit Kampot, Cambodja! X
  4. Antoine, Hanneke en Job:
    26 mei 2009
    Beste, lieve huisgenoot van ons,

Hoe was je vlucht? Voelde je je met je hoofd in de wolken? Heb je genoten van het uitzicht boven de wolken? De lucht die over de vleugels glijdt? Kortom, de fascinerende ervaring van vliegen? En het landen natuurlijk...

En hoe is het weer daar in San Francisco? Heb je een leuke roommate (beter dan wij?)

Hoe was je reis in Amerika?

We missen je nu al!!!

Groetjes, liefs en al het andere goede dat je jou maar kunt wensen,

Job, Hanneke en Antoine
  5. Fer:
    26 mei 2009
    Yoo Mauske!

Hoe idioot is je roemie?