Examenleed

23 juni 2009 - Berkeley, California, Verenigde Staten

Het is al weer een tijdje geleden dat ik het thuisfront op de hoogte gehouden heb, dus hoog tijd voor weer een bericht. Dit is natuurlijk niet vanwege het feit dat ik niks te vertellen heb, maar meer dat ik geen tijd heb om het te typen ;)

Laat ik maar beginnen met waar ik vorige keer was gebleven...de waterpret! Vorige week zaterdagochtend ben ik inderdaad naar de Marina gegaan, voor de nodige watersport. Het is met de bus zo'n 40 minuten...Berkeley is stiekem toch nog wel redelijk groot! Daar aangekomen kon ik mij in wetsuit en zeiloutfit kleden, om vervolgens in een verdomd instabiel zeilbootje te stappen - het windsurfen heb ik even naar de achtergrond geschoven. We kregen zeilles van Kim, ik denk "he, een vrouw", maar nee, het is een Koreaan (die wel Engels kon natuurlijk). Met mijn ruime zeilervaring stapte ik vol vertrouwen de boot in, maar het is een ander bootje dan ik gewend ben...met de vervelende eigenschap nogal instabiel te zijn in de haven, dus ik pleur meteen het water in. Het was niet eens heel koud moet ik zeggen. Vervolgens de bay op gegaan om wat zeil-basics door te nemen...met name de Engelse zeiltermen zijn nogal wennen. Maar het zeilen is werkelijk schitterend! Aan de ene kant Berkeley en Oakland, aan de andere kant de skyline van San Francisco, Alcatraz en de Golden Gate brug...da's wel wat anders dan het IJsselmeer! Uiteraard ben ik van plan om vaker te gaan zeilen, maar afgelopen zaterdag ben ik vanwege een te gezellige vrijdagavond helaas niet geweest.

Verder ben ik vorige week zaterdag naar een echte American party geweest. Via via via, vraag me niet hoe ik er terecht kwam, was ik op een Housewarming party in San Francisco. De kerel die het appartement kreeg werkte bij Apple en blijkbaar verdiend dat goed, want zo'n appartement downtown SF kan niet goedkoop zijn. Ik moet zeggen dat ik de Amerikaanse manier van feesten goed kan waarderen: allereerst hebben ze een "keg", oftewel een fust met een hele goedkope handpomp erop. Ik denk dat we dat in Nederland ook maar eens moeten invoeren! Verder bakken ze de hele avond door pizza, dus niks chips of Japanse mix...gewoon pizza! En verder spelen ze beer-pong, een drankspelletje waarbij je met een tafeltennisballetje in elkaars glazen moet gooien; gooi je raak, dan drinkt de ander dat glas leeg. Maar goed, een heel gezellige avond en uiteindelijk bij een kennis van mijn reisgenoten in SF overnacht.

De dag erna hebben we ons verder verdiept in de American lifestyle, door naar de paardenraces te gaan. Het was Dollar-day, wat inhoudt dat alles $1 is, van entree, hotdogs tot bier. De paardenraces zijn een typisch dagje uit voor Amerikanen, die massaal op het festijn afkwamen. Wat opvallend is aan Amerikanen is dat ze heel gemakkelijk contact leggen. We zaten een tijdje op de tribunes naar de baan te kijken, ons afvragend wanneer ze nu eindelijk begonnen en een vrouw begon ons uit te leggen hoe het werkte, wat de regels waren, hoe je kon inzetten, etc. Erg leuk. Uiteindelijk waren we wellicht iets te brak om zelf geld in te zetten, dus nadat we een paar keer een stel paarden een rondje hadden zien lopen, zijn we er maar weer vandoor gegaan.

Uit ruimteoverwegingen maak ik hier een kleine sprong in de tijd, namelijk naar donderdag toen ik mijn eerste mid-term van Investments had. Het was niet zo heel erg moeilijk, mede omdat het maar 3 weken stof is, maar het telt toch voor 35% mee. Vandaag heb ik het resultaat teruggekregen, het is een A- ! Nou weet ik niet hoe ik dat moet interpreteren, maar ik had 79/100 punten, dus ik hou het maar op een vertrouwde, Nederlandse 8 :)

Om die spannende periode te doden dat ik mijn cijfer niet wist, hebben Jens & Jens en ik (ook wel "The two Germans and the Dutch guy") een auto gehuurd voor het weekend. Zaterdag zijn we naar Santa Cruz geweest, een surfersstad ongeveer 150 km ten zuiden van San Francisco. We hebben daar van het zonovergoten strand genoten en wat over de boulevard gestruind. Op de terugweg hebben we de scenic-route genomen, namelijk de oude Highway 1 die langs een groot stuk van de westkust van de US loopt. Erg indrukwekkend uitzicht over de Pacific ocean en de cliffs!

Zondag hadden we ook nog een dag de auto, dus hebben we een gebied ten noorden van San Francisco verkent, namelijk Napa Valley en Sonoma Valley. We hebben daar onder andere een "Old Faithful" geiser gezien; dat zijn geisers die voorspelbaar als fontein fungeren. Blijkbaar zijn er maar 3 van op de wereld! Maar echt indrukwekkend was het niet... ik zeg, zet een tuinslang in je tuin omhoog en bespaar $7. Maar verder staat met name Napa Valley goed bekend vanwege de uitstekend wijnen die er vandaan komen. Dus uiteraard hebben we ook onderweg nog wat wijn geproefd, maar uit solidariteit met de BOB niet te veel. En tot slot zijn we via de kustlijn en vervolgens de Golden Gate brug weer terug gereden naar San Francisco. Ook hier weer genoten van een aantal schitterende uitzichten!

Ik zou bijna vergeten dat ik hier ben om te studeren...en die harde werkelijkheid wordt deze week duidelijk, aangezien ik komende vrijdag mijn Final exam voor Marketing heb. En voor de maandag erop moeten we een Marketing plan schrijven, dat ook meetelt voor het eindcijfer. Geen grootse activiteiten dus voor deze week en komend weekend, maar gewoon lekker in de bibliotheek mijn tijd doorbrengen!

1. Lisanne:
    23 juni 2009
    Heyhey,
    Echt super leuk om je verhalen te lezen! Ik ga nl zelf volgende week zondag naar Berkeley (en kom ook uit Nijmegen, leuk om te weten dat er nog meer Nijmo's aanwezig zijn daar!). Gister een meeting in Amsterdam gehad met wat mensen die ook gaan, was gezellig!
    Ik word iig super enthousiast van je verhalen, dus kan niet wachten! Tot over 2 weekjes dus, ik kom je vast wel tegen! ;-)
    Liefs,
    Lisanne
  2. Maarten:
    30 juni 2009
    Hey Schnitzel! Hoe is het nou?
    Lekker bruin aan het worden in de states?
    Super vet daar!
    Leuke foto's by the way ;)
    Geniet er nog van!!

Groeten, Maarten
  3. Pim Brouwer:
    1 maart 2010
    Maurice,

Vraag niet hoe ik bij jouw artikelen terecht kwam, maar.....
    Grappig. Wij zijn een half NL, half CA gezin, net neergestreken in Berkeley na (voor mij 46 jaar en voor mijn vrouw 13 jaar) NL, Amsterdam. Dus nog steeds uiterst positief gevoelig voor signalen van en contacten met Nederlanders in de Bay Area. Als je in de markt ben voor een biertje met een, uiteraard in jouw optiek ontzettende oude mede-NL-er, hoor ik je graag!
    Groet, Pim