Road trippin'

28 juli 2009 - Berkeley, California, Verenigde Staten

Hier vanuit een heerlijk namiddag-zonnetje op een terras maar weer eens een update...het enige wat nog ontbreekt aan het geheel is een lekker koud biertje! Maar wat heb ik de afgelopen twee weken uitgespookt?

Wel, helaas ben ik maandag twee weken geleden geveld door een nare griep. Het begon met wat onschuldig gehoest, maar de dag erna had ik koorts, hoofdpijn, keelpijn en een hoest waar een zware shag roker u tegen zou zeggen. Gedeelde smart is echter halve smart, want ik was zeker niet de enige; ongeveer de helft van het International House (waar ik woon) was ziek. In het begin was iedereen nogal paniekerig omdat in Nederland blijkbaar nogal veel over de Mexicaanse griep is gesproken, maar aangezien iedereen nu nog leeft zal het wel iets anders geweest zijn. We hebben het de Libanese griep genoemd, omdat alle Libanezen als eerste ziek waren.

Gelukkig werd ik net op tijd beter voor het weekend, om een trip naar L.A. te ondernemen. Je kunt uiteraard met het vliegtuig naar L.A., maar dat is zo saai. Wij hebben gewoon 2 auto's gehuurd en zijn er naar toegereden. Het is een slordige 750 kilometer. Via de kust - de mooie, toeristische route genaamd Highway 1 - is het zo'n 12 uur rijden, omdat je in de bergweggetjes niet heel hard kan rijden. Vrijdagavond kwamen we in L.A. aan, en we verbleven in een hostel in Venice Beach, zo'n 200 meter van het strand! Duidelijk relaxed. Die avond was ik echter dood van het rijden en dankzij de airco was mijn kuch weer terug, dus ik heb een jaren '20 Themafeest in een L.A. mansion gemist...voor de kenners, een of andere kerel uit de MTV serie "The Hills" was er ook.

De dag erna zijn we de standaard sight-seeing attracties in L.A. langs geweest. Met de auto door Beverly Hills gereden, om schandalig grote landhuizen te zien. Door Rodeo Drive gereden, een dure winkelstraat waar meer Ferrari's, Lambo's en Rolls Royces staan dan lantaarnpalen. En uiteraard de sterren in de straattegels aan Hollywood Boulevard gezien. Er zijn er echter nogal een hoop, omdat ze blijkbaar half Amerika zo'n ster hebben gegeven. Van de bekende figuren heb ik alleen Walt Disney gezien, voor de rest is het vanwege het hoge gehalte aan B-sterren ook niet zo bijzonder.

's Avonds zijn we naar Santa Monica gegaan, een erg gezellige buurt op een klein half uurtje lopen van ons hostel in Venice Beach. Eerst wat gegeten in een zwaar duur restaurant, waar ik overigens wel de lekkerste cheeseburger in mijn leven op heb. En vervolgens zijn we naar de meest dichtstbijzijnde bar/club gelopen om wat te drinken. Gedesillusioneerd werden we er om 2 uur weer uitgetrapt, aangezien dat hier de gewoonte is. En twee meisjes die we kenden uit het I-House hadden een Convertible (=cabrio) Ford Mustang gehuurd en die hebben ons per groepje van drie stijlvol terug naar het hostel gebracht. De zondag hebben we eerst wat aan het strand gechilld, maar verder was de dag vooral toegewijd aan de terugreis, die dit keer slechts 8 uur duurden omdat we de oersaaie route door het binnenland namen. Het binnenland van California is echt een kale, levenloze, dooie zandvlakte waar je niet dood gevonden wil worden. Maar overall moet ik zeggen dat het road-trippin' gevoel in de VS wel heel gaaf is! Autorijden lijkt hier gewoon leuker. En ze hebben ongeveer 10 verschillende liedjes op de radio, dus na een weekendje kun je alles meerappen.

Dit weekend hebben we wederom een auto gehuurd, maar geen enorme afstanden gereden. Vlak boven San Francisco ligt een bos, genaamd Muir Woods, waar we een rondje gelopen hebben. Zelfs een hele wandeling gemaakt, op het "Ocean View Trail". Klinkt mooi, alleen bovenaan de klim zie je geen oceaan! Maar het bos was wel erg rustgevend. Verder zijn we naar het strand geweest, Muir Beach, alleen de stranden in San Francisco zijn nogal koud en meestal mistig. 's Avonds zijn we over de Golden Gate bridge terug gereden, maar vanwege de mist was er niks te zien.

En de rest van de afgelopen week bestond eigenlijk wel uit het inhalen van mijn gemiste colleges. Mijn mid-term voor International Trade vorige week dinsdag was tegen alle verwachtingen in goed verlopen, ik had 80 van de 100 punten. Maar mijn mid-term voor het andere vak, wat ik vandaag had, ging niet zo jofel. De schade hoor ik a.s. donderdag...gelukkig hoor ik van veel anderen dat ze er ook niks van gebakken hebben.