De tweede sessie

6 juli 2009 - Berkeley, California, Verenigde Staten

Raar zeg, de eerste helft van mijn verblijf zit er alweer op. Mijn vakken Marketing en Investments heb ik afgesloten. Marketing heb ik gehaald met maar liefst een B+ (volgens mij is dat zoiets als een 7,5 - 8 ). Voor Investments had ik mijn final exam afgelopen donderdag, en daar heb ik nog geen uitslag van. Al met al moet ik zeggen dat de vakken erg leuk waren, en met name Investments was erg leerzaam en nuttig. Het college waarin we 3 uur lang tabellen uit de Wall Street Journal moesten doorploeteren was wellicht het enige minpuntje...

Maar afgezien van het feit dat mijn vakken voorbij zijn en mijn rooster (en levensritme) veranderen, is de grootste verandering wel dat een hele hoop mensen vertrokken zijn. Gedurende 6 weken ontmoet je toch wel een hoop mensen... Afgelopen donderdag was er een soort van afscheidsfeest in het International House, voor alle mensen die naar huis gingen, dat was wel een geslaagd feest moet ik zeggen. Mijn Franse roommate vertrok om 7:00 's ochtends met de bus naar het vliegveld, samen met een groep andere Fransen. Uiteraard hebben een aantal lieden, waaronder ook ik, de nacht doorgetrokken en hen emotioneel uitgezwaaid.

Gisteren, 4 juli, was het hier in Amerika Independence Day, dus iedere zichzelf respecterende Amerikaan trok erop uit om deze dag te vieren, hoewel ik betwijfel in hoeverre men stilstaat bij het doel van de dag. Samen met Jens & Jens, de enige van de 'oude berkeley garde' die nog in SF waren, naar het Golden Gate park geweest. Ver buiten bereik van de lange arm der wet hebben we wat gedronken. Alcohol in het openbaar wordt hier aanzienlijk minder gewaardeerd dan in Nederland. Verder zijn we die avond een bijzondere local tegengekomen, genaamd James. Hij had het nodige meegemaakt in het verleden met hippie's en verdovende stoffen, en hij kende de omgeving goed aangezien hij al 18 jaar hier woont. Hij heeft ons een leuke tour door SF gegeven en allerlei verhalen verteld, over de aardbeving van '89, over criminaliteit in de stad, places to be, etc. Dat soort zaken hoor je niet in een bustoer :). Net zoals vele Amerikanen was ie overigens lovend over Europeanen, onze openheid en ons sociale inzicht; en over Nederland in het bijzonder!

Wat is er verder nog gebeurd vorige week? Het was redelijk wat studeren en dergelijke, maar vorige week vrijdag heb ik nog een gaatje gevonden voor een leuk uitstapje. Vrijdagvond hebben we voor een luttele $40 een kaartje gekocht voor een club hier in SF, genaamd de Ruby Skye. In ruil voor die niet malse entreeprijs, kregen we een vermakelijke DJ show van Benny Benassi (bij sommigen wellicht bekend van "Satisfaction"). Het was wel een erg luxe en yuppige club, maar dat kon ook niet anders voor die prijs. Ik heb er 1 drankje op, iets met rum en icetea, voor een slordige $13. Maar we hebben ons uitstekend vermaakt en een taxi bracht ons weer veilig thuis.

Goed, kijkend naar de toekomst: ik heb een college, Financial Information Analysis, waar ik mij om 8:00 's ochtends mag vertonen, dus dat wordt wel zwaar...elke maandag, woensdag en - o ellende - vrijdagochtend! Mijn andere college heet International Trade en is ook in de ochtend, om 10:30. Dus het positieve van mijn rooster is dat ik iedere middag lekker vrij ben om van de zon, de omgeving en alle andere activiteiten te genieten. Verder zijn er een hele hoop Nederlanders aangekomen...toen ik hier kwam waren er 1 of 2, maar nu zijn er in totaal een stuk of 20. Dat is wel erg gezellig, hoewel iedereen wel beseft dat het niet te veel een kliek moet worden. Mijn nieuwe roommate is overigens een Duitser en lijkt me een prima kerel, dus daar heb ik weer mazzel mee.

Vanwege mijn vroege college morgen, en om aan de ontzettende vroegte van 8:00 (ik weet dat ik nu de werkenden onder jullie tegen de borst stuit, maar als je colleges normaal gesproken niet eerder dan 8:45 beginnen is 8:00 heel wat!) ga ik nu maar eens vroeg onder de veren. En ik hoop dat mijn tweede reeks colleges net zo boeiend als mijn eerste zijn!

1. Kara:
    6 juli 2009
    Hee Maurice! brrr om 8 uur college :S ik zou t ook niet leuk vinden.. maar idd, je kunt smiddags vanalles doen. heb je je cijfer can Investments al te horen gekregen? hier heeft iedereen ongeveer vakantie, maar ik zit nog heerlijk aan de scriptie. deze week even 3 interviews en een gesprek met mn begeleider en dan kan ik weer hard aan de slag. ben je die vriend van mij, wouter, al tegengekomen tussen de 20 nederlanders? want dan moet je m maar de groeten doen van mij. veel plezier nog, mis je wel op JC3! xx
  2. Mark:
    Hey Maus.
    idd brrr om 8 uur college.
    pff ik moet er niet aan denken.
    Hoe bevallen je nieuwe schoenen :p

Ferme handdruk
  3. Malou:
    6 juli 2009
    Bedankt voor je mail! Door de temperatuur hier in NL is het wel wat makkelijker acclimatiseren, "bijna hetzelfde" als in Azie...
    Jeetje de tijd gaat snel, let maar op voor je het weet kijken we al weer met zn allen 'de wereld draait door' in de keuken! Enjoy! Seeyou! x
  4. Stefan:
    He Maus,

Wen er maar vast aan idd... 8 uur beginnen, sleur in je leven :P
    het enige wat ik wel mis de verhaallijn zijn de zinnen over "vrouwelijke wezens uit alle werelddelen" geschreven vanuit de "ik zat er in" vorm??

of zijn die senario's ruimschoots aanwezig maar niet geschikt voor een ieder die dit weblog leest? :P

groeten!!
  5. Winnie:
    9 juli 2009
    Hoi Maurice,
    Zo te lezen vermaak je je prima. Houden zo!
  6. Antoine, Hanneke en Job:
    12 juli 2009
    Heeeeey Maurice!!!
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Nouja, hier dan, want daar in Cal duurt het nog een paar uurtjes! Hopelijk beleef je een memorabele dag!
    Groetjes, Antoine, Carola en Vincent
  7. Martijn v Spaandonk:
    12 juli 2009
    Mausiooo!

Gast! Gefeliciteerd met je verjaardag man! Dat gaat natuurlijk wel effe dunnetjes gevierd worden daar dunkt me?

Zo te lezen vermaak je je daar uitstekend!

Ik heb gisteren vrijgezellendag gehad met m'n zwager.. de kater is niet voor de poes zeg...
    Ik ga weer ff uitkateren op de bank, met de tour op de achtergrond...

Wees gegroet!