Last message...

12 augustus 2009 - Berkeley, California, Verenigde Staten

Wel, dit wordt alweer mijn laatste bericht. Komende vrijdag moet ik het International House hier in Berkeley uit, om vrijdagochtend om 10:00 wel te verstaan! Dat wordt zwaar...

Maar gelukkig is het nog niet helemaal voorbij! Niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor, heb ik een ontzettende road-trip gemaakt naar Portland, Oregon. Oregon is de staat die ten noorden van California ligt, Portland is de grootste stad in Oregon. Het is niet bepaald de meest voor de hand liggende plek om naar toe te gaan, want toen een Amerikaans klasgenootje aan me vroeg "Do you have any plans for this weekend?" en ik zei enthousiast dat we naar Portland gingen, reageerde ze, met verwarde blik: "Portland...why?"

Toch hadden we er zin in en op vrijdagochtend reden we weg, in een vrij luxe Ford met V6 motor. Het is echter 1200 kilometer van San Francisco naar Portland, dus pas rond 23:00 kwamen we in Portland aan. En helaas hebben we ons nogal moeten haasten, waardoor we niet echt hebben kunnen genieten van het landschap onderweg...het noorden van California is qua natuur nog wel een stukje mooier dan het midden en zuiden. En Oregon is bezaaid met bomen. Mede vanwege onze haast zijn we onderweg Oom Agent/Uncle Highway Patrol nog tegengekomen, die hier aanzienlijk meer respect geniet dan zijn Nederlandse collega's; maar dat verhaal vertel ik op verzoek wel in real life :-)

Eenmaal in Portland aangekomen verbleven we in het Meriott hotel, erg relaxed en luxueus vergeleken met het International House. En de dag erop hebben we wat door Portland gelopen. Het is eigenlijk maar een vrij kleine stad, met iets van 500.000 inwoners, maar er was toch redelijk veel te doen. Zo was er een leuke markt aan de gang en er was toevallig een wake-board festival aan de gang op de plaatselijke rivier, ook leuk om even te zien. Verder hebben ze geen 10% sales tax in Oregon (in California dus wel), dus we hebben ook wat inkopen gedaan. En verder is het weer een stuk beter, meer dan 30 graden en dat terwijl we meer dan 1000 kilometer ten noorden van SF zijn! SF is over het algemeen nogal fris en winderig.

Aan het einde van de middag zijn we teruggereden, weer terug in zuidelijke richting. In een ietwat creepy motel - waar in films voortvluchtigen zich meestal ophouden - hebben we overnacht, vlakbij onze volgende attractie: Crater Lake National Park. De volgende ochtend zijn we naar dit Crater Lake toegereden...de naam zegt het al, het is een uitgedoofde vulkaan met een enorme plas water erin. Maar het ziet er echt schitterend uit! Helaas konden we niet naar het water toe, omdat bij het enige trail dat naar het water leidt de nacht ervoor de bliksem was ingeslagen, waardoor er een brandje was. Toch balen! De rest van de middag en avond hebben we besteed met terugrijden, om vervolgens 's avonds moe maar voldaan in Berkeley aan te komen.

Het afgelopen weekend heb ik helaas niks gedaan, omdat ik ook tussendoor nog wat aan mijn studie moet doen. Donderdag was uiteraard wel weer een gezellige stap-avond, met een over-the-top frat-party en een gemist college de dag erna. En vrijdagavond zijn we even SF in geweest, wat gegeten en in een te duur hotel, met uitzicht over de stad, een whiskey'tje gedronken, a $15. Sowieso ben ik veel uit eten geweest de afgelopen tijd, omdat nogal wat mensen hier het I-House voedsel beu zijn. Ik heb er zelf niet zo'n last van, maar Berkeley staat bekend als een van Amerika's culinaire capitals, dus dat lijkt me ook een goed excuus.

Verder zijn er de nodige studie-perikelen. Gisterenochtend had ik mijn eerst final exam, namelijk van Financial Information Analysis. Het ging niet al te super, dus ik hoop op elke grade die me doet slagen, verder boeit het me niet. Mijn andere vak International Trade ziet er een stuk rooskleuriger uit. Daar heb ik komende donderdag mijn final van, maar het meeste van mijn grade heb ik al verdiend door opdrachten, mid-terms, etc. en dat ziet er goed uit!

En verder moet ik deze week afscheid gaan nemen van Berkeley en iedereen die ik hier heb ontmoet! Ik ga het hier wel een beetje missen... Maar ik heb ook weer veel zin om naar Nederland te gaan, naar familie, vrienden, huisgenoten, bier MET schuim en broodjes kroket! Nadat ik vrijdag het I-House uit ga blijf ik nog drie daagjes in SF, om nog wat laatste dingetjes te zien en afscheid te nemen van de Bay Area. En er blijven nog meer mensen, dus kan ik daar nog wat mee uithangen.

Ergens maandagmiddag vertrekt mijn vliegtuig richting London en ik kom ergens dinsdagmiddag in Brussel aan...ik hou niet van slotconclusies en "happily ever afters", maar ik heb echt een prima tijd gehad hier. Voor details, vraag maar na!

1. Martijn v Spaandonk:
    17 augustus 2009
    Heey Morritz!

Woei... morgen ben je weer terug in NL! Goed man... m'n vrijdagavonden zullen weer zin hebben :P

Wij zijn inmiddels ook weer terug van onze welverdiende zon-zee-zand-zuip-vakantie... Was dikke prima daar (nicer-dicer)!

Ik zie je in Drunen weer alwaar wij ons tegoed zullen doen aan een pilsje en elkanders verhalen!

Goeie reis!
  2. Winnie:
    19 augustus 2009
    Hoi Maurice,

Fijn dat je weer thuis bent. Dank je wel voor alle leuke verhalen en we hopen je gauw te zien (na de jetlag, dat wel).
  3. eshly:
    9 november 2009
    Hi Maurice,

je kent me niet, ik heb je via google gevonden ehehe.

Ik ben ook een Radboud student en heb ook plannen om naar Berkeley te gaan.

Daarom zou ik je graag een paar vragen willen stellen.

Ik kan je e-mailadres niet vinden hier, dus als je het goed vindt om mij een beetje informatie te verstrekken kan je dan reageren door naar mijn emailadres te mailen?

Je zou me echt heel hard helpen!!!

Alvast bedankt,

Eshly

[email protected]
  4. Lisette van der Kraan:
    5 maart 2010
    Hee Maurice!

Super leuke verhalen over Berkeley! Ik heb je weblogadres doorgekregen via LUC programs. Ik studeer ook aan de RU en ben zelf van plan ook deze zomer weg te gaan naar Los Angeles. Ik vroeg me af of je me wat meer kunt vertellen over je ervaringen en hoe je aan de SNUF beurs bent gekomen. Hoe zit dat bijvoorbeeld met de studiepunten etc.

Ik hoop dat je me kunt helpen! Fijn weekend!

Groetjes Lisette

([email protected])
  5. inge:
    16 april 2010
    Hey Maurice,
    Ik ga komende zomer ook naar Berkeley, en ik ben momenteel ingeschreven voor 2 vakken van elk 3 units. Ben echter wat bang voor de studielast. Zou jij je verveeld hebben met slechts 1 vak van 3 units voor 6 weken?
    Groetjes,
    Inge
  6. Maurice:
    16 april 2010
    Hey Inge,
    Als je even je mailadres achterlaat, of mij even mailt, geef ik graag antwoord op je vragen!
    Groetjes,
    Maurice
  7. jochem & licia:
    1 oktober 2011
    Hoi,

je kent ons niet, maar we hebben je blog gevonden via (l)uc, dit omdat wij aankomende zomer summerschool willen doen, we hebben een aantal vragen en we hopen dat jij ons daar misschien bij kunt helpen.
    als je dat zou willen doen, zou je dan een mailtje willen sturen naar
    [email protected]

groeten jochem& licia